בס"ד פרוייקט אמונה

מערך שיעורים בנושא תפילה.

שיעור מס' 1: תודה

מטרות: *התלמידות תכרנה בכך שלכל אדם יש צורך לומר תודה.

*התלמידות תלמדנה להודות .

*התלמידות תכרנה בכך שחלק משמעותי מהתפילה סובב סביב תודה להקב"ה על ה-כ-ל.

מהלך השיעור:

שלב א': נחלק לתלמידות דף שלמעלה כתובה כותרת "תודה" ועליו 15 מספרים, ונבקש מכל תלמידה למלא את המספרים בדברים עליהם היא מעוניינת להודות.

שלב ב': נחלק את התלמידות לשלוש קבוצות, ונבקש מהן לעבור על השירים שבידיהן, ולכתוב בדף מהם הדברים עליהם מודה הכותב בשיר.

שלב ג': נקריא את הקטע מתוך "מעריב" (נספח מס' 1) ונשאל מדוע הכותב מודה לממשלת ישראל, צה"ל וכו'. האם הוא מודה להם מתוך שיקול של רווח פרטי?

לסיכום:

האדם מטבעו חש צורך להגיד תודה. ישנם פעמים שהצורך מתגבר מאד ופורץ החוצה, אך עלינו להרגיל עצמנו לדעת להודות גם על הדברים הקטנים- כמו שהזמרים עשו בשיריהם.

 

חזרה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נספח 1:

 

תודה\ עוזי חיטמן

תודה על כל מה שבראת תודה על כל מה שבראת

תודה על מה שלי נתת תודה על מה שלי נתת

על אור עיניים על צחוק של ילד

חבר או שניים ושמי התכלת

על מה שיש לי בעולם. על אדמה ובית חם.

על שיר קולח ולב סולח פינה לשבת אישה אוהבת

שבזכותם אני קיים. שבזכותם אני קיים.

תודה על כל מה שבראת

תודה על מה שלי נתת

על יום של אושר תמימות ויושר

על יום עצום שנעלם

תשואות אלפים וכפים

שבזכותם אני קיים.

 

 

 

שירו, שירו שיר תודה\ זרובבל גלעד

שירו, שירו שיר תודה יעלה נא רנוננו

לברכת העבודה! תעלה תפילת רצון

כי ישובו מכנף- ארץ

שוב ירדנו אל העין כל אחינו בהמון!

לשאוב מים בששון,

כי הניבו שדותינו שירו, שירו...

וברכו עשתרות הצאן

שירו, שירו...

 

 

 

 

הללויה\ שמרית אור

הללויה לעולם

הללויה ישירו כולם

במילה אחת בודדה

הלב מלא בהמון תודה

והולם גם הוא איזה עולם נפלא.

הללויה עם השיר

הללויה על יום שמאיר

הללויה על מה שהיה

ומה שעוד לא היה הללויה.

הללויה לעולם

הללויה ישירו כולם

והענבלים הגדולים

יהדהדו בהמון צלילים

ואיתנו הם יאמרו הללויה.

הללויה עם השיר

הללויה על יום שמאיר

הללויה על מה שהיה

ומה שעוד לא היה הללויה.

הללויה על הכול

הללויה על מחר ואתמול

הללויה ותנו יד ביד

ושירו מלב אחד הללויה.

הללויה עם השיר

הללויה על יום שמאיר

הללויה על מה שהיה

ומה שעוד לא היה הללויה.

 

 

 

 

נספח 2 :

מעריב- מאמר מערכת, 4.7.76- כותרת- "הנס" (נכתב לאחר מבצע יונתן)

" התפללנו לנס. והוא התרחש ובא: על כנפי המטוסים של חיל- האוויר הישראלי, ועל כתפיהם של הבחורים הנפלאים ששמו נפשם בכפם למען אחים יהודים בשבי המרצחים. התפללנו לנס! איש איש בלבו פנימה וכולנו- הציבור, כאומה פצועה שמעולם לא הרגישה כ"כ בודדה עם גורלה. והנס בא. נס התחדשות הדמיון המבצעי הנועז של צה"ל, נס ההתאזרות של עם קטן, שכוחות אדירים גנוזים בו, נס היחלצות מפתיחה של תהום בכוח אהבת- החרות.

לממשלת ישראל, לצה"ל על כל זרועותיו, לכל הכוחות הגלויים והעלומים, שהיו בסוד התכנון והביצוע, לכל מי שנתנו יד- עזר למבצע הנועז, הרבה תודה על יום הגאווה הגדולה, על יום השמחה הגדולה, על שהרחבתם את לב האומה כולה.

עם זאת, לעיתים מגיע אדם להבעת- תודה על הדברים השגרתיים והיום- יומיים יותר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בס"ד פרוייקט אמונה

מערך שיעורים בנושא תפילה

שיעור מס' 2: שלי או שלנו?

מטרות: * התלמידות תעלנה היבטים לחיוב ולשלילה של תפילה פרטית ותפילה מנוסחת.

* התלמידות תכרנה בערכה של התפילה המנוסחת כמקשרת בין עמ"י בכל מקום שבם ולדורותיו.

מהלך השיעור:

שלב א': נבקש ארבע תלמידות מתנדבות ונחלק אותן לזוגות.

כל זוג מקבל נושא: 1. התפילה המנוסחת.

2. התפילה הפרטית.

אחד מבני הזוג צריך להכין רשימת נקודות בעד חשיבותה של סוג תפילה זה, והשני- צריך להכין רשימה של חסרונות שבסוג התפילה האחר!

נקודות עזר עבורנו בהכוונת התלמידות:

 

תפילה מנוסחת

תפילה פרטית

 

בעד:

 

*בקשות על טובת הציבור- חינוך לראיית רצון הכלל

*התקשרות עם עמ"י הנמצאים בכל העולם ע"י אחידות התפילה

*התקשרות עם עמ"י לדורותיו

*נוסעת מעומק הלב

*נותנות לאדם אפשרות למצות את יכולת הביטוי שלו

*אפשר לבקש כל מה שרוצים.

 

נגד:

*מקשה על האדם להזדהות עם מילות התפילה

*מגבילה את ביטוי האדם.

*בקשות פרטיות –אי חשיבה על הכלל

*אם המבקש דל ביכולת הביטוי, תהיה תפלתו ענייה ודלה

*עלול לבקש שהאחר יינזק!

 

שלב ב': שאר התלמידות תסתדרנה בצורת ישיבה של חבר מושבעים, ושני הצדדים ינסו לשכנע ולהסביר את עמדותיהם לגבי תפילה מנוסחת ותפילה פרטית.

מותר לתלמידות לשאול שאלות ולהקשות קושיות!

לאחר התייעצות תחלטנה התלמידות מהי עמדתם בנושא (כדאי לכוון אותם להגיע להכרה שיש מקום לשני סוגי התפילות).

שלב ג':

נקריא מדברי של אל"מ מרדכי בר און לשעבר קצין חינוך ראשי בצה"ל. (נספח)

לסיכום נערוך דיון:

# מדוע רצה מרדכי להתפלל דווקא את התפילה המנוסחת?

# לפי הגדרתו, איזו הרגשה הייתה התפילה המנוסחת נוטעת בליבו?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נספח:

דבריו של אלוף משנה מרדכי בר-און לשעבר קצין חינוך ראשי בצה"ל

"זה היה בזמן מלחמת השחרור. הייתי מפקד מחלקה. הצבתי את מחלקתי מול החוד של הצבא המצרי שהגיע עד אשדוד.המחלקה הייתה עלובה ומסכנה, עם כמה סטנים ועם קצת רימונים נערכו בפרדס מול בית עובד.היה כמעט מגוחך לחשוב שנוכל להצליח לעצור את הטנקים המצריים, שיכולנו לראות מולנו במרחק לא גדול במשך היום.תוך כדי מעשה לא הרגשתי פחד ולא חשבתי על פחד. הייתי עסוק מאוד כיצד לחפור שוחות להוציא פטרולים ולגלות את האויב. אבל כשירדה החשכה כשהכול היה כבר ערוך ומוכן ואנחנו ציפינו להתקפה שהייתה צריכה לבוא עם שחר שכבתי לי באחת השוחות של הפרדס והתחלתי לדמיין לעצמי מה יקרה כשיעלה השחר, ואז נתקפתי בפחד נורא בדרך כלל לא הייתי פוחד אך הפעם הרגשתי פחד עד כדי רעד פחד מעיק ביותר. ואז באיזשהו רגע חשתי רצון עז להתפלל אבל לא ידעתי איך, שום תפילה לא הייתה שגורה על לשוני אך בכל זאת התפללתי. התפללתי בלשון פשוטה כפי שהבנתי אבל אני זוכר את הרצון שלי אז להתפלל את אותה תפילה שכל היהודים בכל הדורות התפללו – אלה שלא ידעתי שום תפילה כזאת"